Menu X
Menu X
Jak oceniamy gry?

Internet od pewnego czasu rozgrzewają kolejne dyskusje na temat ocen w recenzjach i sensu ich wystawiania, co zastąpiło wygasłe dyskusje o ich inflacji. Pod naszymi recenzjami często komentarze dotyczą nie tyle samej gry, co oceny, jaką wystawiliśmy. Dlatego właśnie powstał ten tekst, w którym wyjaśnimy Wam dokładnie stosowaną przez nas skalę ocen i odpowiemy na najczęściej pojawiające się pytania. Mamy nadzieję, że tym samym choć trochę ograniczymy powtarzające się dyskusje o notach.

Skala ocen

Tutaj nie trzeba się za bardzo rozwodzić. Korzystamy z pełnej skali ocen 1-10. Kiedyś, dawno temu, gdy rynek wpadł w pułapkę podciągania ocen w górę, problem dotyczył i tego serwisu. Ale wraz ze zmianami w redakcji stopniowo sytuacja się normowała i od dłuższego czasu skala została przywrócona do normalności. Gdyby ktoś potrzebował dodatkowego objaśnienia, to poniżej znajdziecie krótki opis każdej z nich.

1 – Gra fatalna w każdym aspekcie. Szkoda marnować na nią chociaż sekundy życia.

2 – Gra tragiczna w prawie każdym calu. Coś dobrego w niej można znaleźć, ale wymaga to nieludzkich zdolności.

3 – Gra mierna w wykonaniu, z niektórymi aspektami na poprawnym poziomie. Jednak lepiej nie tracić na nią czasu.

4 – Gra słaba, ale posiadająca elementy wykonane średnio. W ostateczności można rozważyć jej wypożyczenie.

5 – Typowy średniak. Niczym się nie wybija, niczym nie dołuje, plusy równoważą minusy. Można wziąć pod uwagę, jeśli jesteśmy fanami gatunku lub nie rażą nas błędy.

6 – Gra dobra, której jednak brakuje szlifów i niektóre jej aspekty potrafią zniechęcić. Jeśli kupić to na wyprzedaży.

7 – W skali szkolnej ocenilibyśmy tytuł na czwórkę z plusem, czyli powyżej dobrej, gdzie gra oferuje więcej dobrego aniżeli złego. Jeśli jesteście fanami gatunku/serii, to można rozważyć kupno w pełnej cenie.

8 – Gra bardzo dobra. Mimo pewnych błędów lub źle wykonanych elementów (których jest niewiele), spokojnie można kupić w dniu premiery. Chyba że w tekście widnieje inaczej.

9 – Gra ocierająca się o ideał. Minusów praktycznie brak, a jeśli są, to kosmetyczne i nijak nie rzutują na ogólną frajdę czerpaną z rozgrywki. Priorytet na liście zakupów.

10"Dycha” nie oznacza gry idealnej i bezbłędnej. To tytuł przełomowy w gatunku, oferujący niesamowite pokłady rozgrywki i przyjemności z niej płynącej, niezależnie od tego, ile czasu potrzeba by ją ukończyć. Ocena, na którą faktycznie trzeba sobie zasłużyć.

Jak oceniamy

Kwestia ta wymaga prostego wyjaśnienia, gdyż nie każdy zdaje sobie sprawę z naszego systemu oceniania.

Tak, nasze recenzje są subiektywne. Recenzja nie może być obiektywna, gdyż będzie wtedy zaprzeczeniem samej siebie. Recenzent wyraża swoją opinię na temat produkcji, kierując się swoim doświadczeniem growym, umiejętnościami analizowania produkcji i swoimi oczekiwaniami.

Nie oznacza to jednak, że oceniamy grę za to, jaka nie jest. Najważniejsze dla nas jest to, co reprezentuje sobą tytuł, który przyszło nam sprawdzić. Redakcja nie ma problemu z odrzucaniem własnych kaprysów po to, by recenzja była rzetelna. To jest nadrzędny cel.

Gry przydzielane są osobom znającym się na danych gatunkach, mającymi kontakt z poprzednimi odsłonami w serii lub po wcześniejszym dokładnym zapoznaniu się z przynajmniej podstawową mechaniką i historią. Oczywiście przy ograniczonych zasobach ludzkich czasami przydzielona gra w 100% nie pasuje pod profil redaktora, ale nie oznacza to, że gry recenzuje osoba nie mająca pojęcia o gatunku.

Warte zaznaczenia jest także to, że recenzje popełniane są przez nas po ukończeniu gry i/lub spędzeniu w niej sporej liczby godzin jeśli mamy do czynienia z tytułem oferującym rozbudowaną rozgrywkę sieciową. Nie, nie wyciskamy z gry wszystkich soków w 100%, jeśli nie pozwala nam na to czas. Trzeba mieć na uwadze, że tekst nie może pojawić się za późno, gdyż sami się nim nie zainteresujecie.

A co z trybem dla wielu graczy? Jako że ogrywamy tytuły często w tym samym momencie co osoby kupujące go na premierę, ocena wystawiana jest po spędzeniu minimum kilkunastu godzin z danym tytułem w trybie dla wielu graczy. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że to nadal za mało, dlatego można liczyć, przy odpowiednim zainteresowaniu, na dodatkowe teksty, a nawet osobne recenzje trybu multiplayerowego.

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego gry AAA i produkcje niezależne oceniane są w tej samej skali?

Ponieważ mamy do czynienia z grami. Indyk, gra AAA – to też gra, więc stosujemy dla nich identyczną miarę.

Czy ocena gry wyścigowej i bijatyki jest sobie równa?

Nie, nie jest. To kompletnie inne gatunki i nie można bezpośrednio porównywać dwóch ocen w różnych gatunkach gier. Trzeba pamiętać o podziale gier na ich gatunki i dopiero wtedy zestawiać oceny w danej kategorii. Łatwiej jest przecież porównać z sobą dwie bijatyki niż bijatykę i strategię czasu rzeczywistego, prawda?

Redaktor A ocenił grę tak, a redaktor B inaczej. Jak to z wami jest? Oceny są ocenami serwisu czy ludzi?

Ocena jest oceną serwisu. Opinia recenzenta przykładana jest do naszej wewnętrznej skali i wtedy recenzent ustala ocenę końcową. To zupełnie normalne, że różne osoby w redakcji mają odmienne zdanie na temat danej produkcji. Więc w skrócie – ocena wystawiania jest według kryteriów serwisu, lecz opinia o grze i wyjaśnienie oceny to podsumowanie osobistych wrażeń autora.

Dlaczego w minusach jest to, a w plusach coś innego?

Gusta, guściki. Każdy ma prawo do swojej opinii. Tak zdecydował recenzent. Uzasadnienie zawsze znajdziesz w tekście.

Nie zgadzam się z Waszą oceną! Co teraz?

Zupełnie nic. Masz do tego święte prawo. Redakcja chętnie podyskutuje na ten temat, jeśli będzie to rozmowa oparta na argumentach, a nie próbie obrażenia i ośmieszenia recenzenta.

Zapłacili Wam za dobrą ocenę/skrytykowanie gry.

Nie, nikt nam nie zapłacił. Nikt na nas nie naciska w kwestii ocen. Rozumiemy, że wydawcy gry może się nie spodobać nasza ocena gry, ale... jesteśmy dorośli i przynajmniej z naszej strony – profesjonalni. A na pewno staramy się być tacy w każdym aspekcie.

Dlaczego nie ma recenzji danej gry?

Powodów może być kilka. Ogólne założenie jest takie, że chcemy pokrywać każdą premierę. Czasami się udaje przed czasem, czasami po, ale wszystko zależy od współpracy wydawców/deweloperów z nami. Jeśli nie otrzymujemy kopii do recenzji – staramy się zorganizować ją na własną rękę, nierzadko kupując samemu. Ale zdarzy się, że recenzja jakiejś produkcji się nie pojawia. Wtedy sprawa jest prosta – kodu nie otrzymaliśmy, nie udało się nam go załatwić na własną rękę, a zakup był niemożliwy/nieopłacalny.

Dlaczego recenzja jest tak późno? Inne serwisy dawno mają!

Ponieważ niektóre serwisy dostają gry w wersji recenzenckiej na specjalne, debugowe konsole. Takich płyt nie odpalicie na Waszym sprzęcie. Inni – recenzują wersję na PC, która jest prawie zawsze szybciej dostępna. A jeśli dostajemy tzw. promki, to prawie zawsze na dzień premiery, więc nie da się uniknąć opóźnień. Inną sprawą jest rzetelność i chęć skończenia tego, co mamy oceniać. Na ramiona spada nam odpowiedzialność za Wasz ewentualny zakup (lub jego brak).

Ocena tej gry jest inna na Metacritic! Lub też: Inna redakcja oceniła inaczej!

Świetnie. Metacritic jest agregatorem ocen, niestety wadliwym. Nas nie interesuje średnia ani to, jak oceniają tytuł inni. Nigdy nie sugerujemy się tymi sprawami przy wystawianiu oceny.

Planujecie zrezygnować kiedyś z ocen?

Na ten moment – nie. Podjęliśmy redakcyjną decyzję, że odejście od not końcowych jest pójściem na łatwiznę i zdejmowaniem z siebie odpowiedzialności.

reklama
Bądźmy w kontakcie
COPYRIGHT © 2017 pssite.com, ALL RIGHTS RESERVED