5038V

Recenzja: Stardew Valley (PS4)

Encyklopedia: Stardew Valley (9.0/10)

Podoba ci się tekst?
Podziel się nim!

Pamiętacie serię Harvest Moon? Eric Barone pamiętał i jako jednoosobowy zespół o nazwie ConcernedApe dostarczył graczom Stardew Valley (PS4). Początkowo mogli zagrać w nią jedynie posiadacze komputerów osobistych, ale teraz dostaliśmy również wersję konsolową.

Z wypowiedzi twórcy wynika, że nie zamierzał wydawać gry na inne platformy, lecz popularność Stardew Valley (PS4) wymusiła na nim, by zmienił zdanie. I bardzo dobrze, bo mamy tutaj do czynienia z tytułem, który od początku cieszy mnogością możliwości. Widać to już chwilę po uruchomieniu gry, kiedy przychodzi nam stworzyć swojego farmera. Edytor postaci jest całkiem rozbudowany i oferuje sporo możliwości. Nie tylko można wybrać dowolny kolor ubioru, włosów czy oczu, ale również stworzyć kobietę z brodą czy człowieka o zielonej skórze. Mimo iż osobiście nie przywiązuję wagi do tego typu możliwości, samo to że jest taka możliwość zwiększa atrakcyjność produkcji. Bardziej spodobało mi się to, że poza wyglądem i imieniem bohatera, wybieramy również jego preferencje odnośnie domowych zwierząt (kot lub pies) i decydujemy się na jakim rodzaju terenu zamieszkamy.

Nasz nowy dom będzie stać w standardowym otoczeniu, w lesie, niedaleko plaży lub w pobliżu gór. Każdy z tych terenów ma swoje charakterystyczne cechy, co wpływa na styl rozgrywki i tego, jak przebiegać będzie każdy dzień naszego farmera. Jeśli zamieszkamy przy górach, ciężko będzie coś zasiać, ale będziemy mieli więcej minerałów. Wybranie farmy znajdującej się niedaleko wody sprawi, że będziemy mieli łatwy dostęp do łowisk, zaś osiedlenie się w dziczy utrudni poruszanie się nocą za sprawą grasujących potworów. Dzięki temu zawsze znajdzie się powód, aby za jakiś czas spróbować czegoś nowego.

Kogokolwiek stworzymy, początek zabawy wygląda podobnie. Nasz bohater pracuje w wielkiej korporacji i życie w wielkim mieście powoli zaczyna go przytłaczać. Wtem otrzymuje list od umierającego dziadka, dowiadując się o spadku w postaci farmy. Decydujemy się na podjęcie ryzyka i rozpoczęcie nowego życia. Okazuje się, że farma jest w opłakanym stanie, więc czeka nas sporo pracy, zanim doprowadzimy ją do dawnej świetności. Fabuła nie jest niczym imponującym, ale sprawdza się jako pretekst do rozpoczęcia zabawy.

Podobnie jak w serii Harvest Moon, przed zrobieniem czegokolwiek, musimy oczyścić teren z kamieni, pni drzew i chwastów. To właśnie tutaj zaczyna się prawdziwa zabawa. Stardew Valley (PS4) to mieszanina pomysłów znanych z HM i wielu innych gier o podobnej tematyce. Jest więc masa pracy, a poza samą uprawą, możemy gotować, zwiedzać kopalnie w poszukiwaniu surowców, brać udział w konkursach organizowanych przez miasteczko, nawiązywać nowe znajomości czy przyczynić się do odnowy ważnych dla tytułowego miasteczka konstrukcji. Nie zabrakło również zadań, w których pomagamy społeczności – mieszkańcy czasem zażyczą sobie czegoś, co możemy wyhodować lub zdobyć w kopalni. Niektóre z zadań są przy tym ograniczone czasowo. Spełnianie życzeń NPC-ów pomaga w nawiązywaniu więzi, które mogą przerodzić się w coś większego. Podobnie jak w klasykach, tak i tutaj możemy wziąć ślub i później wychowywać dzieci. Stardew Valley (PS4) to istny pożeracz czasu. Pierwszy wirtualny rok na farmie to jakieś 30 godzin grania, co uważam za świetny wynik, tym bardziej że ani przez chwilę nie poczułem znużenia.

Jeśli chodzi o rozgrywkę, to w zasadzie niczego tu nie brakuje. Można było natomiast kilka rzeczy rozwiązać lepiej. Przykładowo, jeśli chcemy powiększyć dom czy ulepszyć narzędzia, musimy zabrać ze sobą potrzebne do tego materiały. Usługodawca mógłby po prostu pobierać materiały z naszych skrytek, w których wszystko składujemy, a zamiast tego musimy zajmować cenne miejsce w plecaku. Jest to kłopotliwe, jeśli nie mamy rozszerzonego ekwipunku i chcemy jak najwięcej spraw załatwić w ciągu jednego dnia. Czas w grze mija szybko, więc trzeba się zdecydować, czy w danym dniu idziemy do kopalni czy zajmiemy się domostwem. Dlatego też dobrze by było, gdybyśmy nie musieli samodzielnie operować materiałami wrzucanymi do skrzyń.

To samo tyczy się wypraw do kopalni. Kiedy mój farmer miał już lepsze uzbrojenie i mógł walczyć z potworami, udawało się w ciągu jednego dnia przejść nawet piętnaście pięter. Surowców było czasem tak wiele, że nie mogłem tego pomieścić i musiałem wyrzucać to, co najmniej było mi potrzebne. Szkoda, że nie były po prostu odsyłane do skrzyń, w momencie, kiedy plecak staje się przepełniony. Jest to jednak mała niedogodność, którą można wybaczyć. Gorzej ma się sytuacja z poprawnym działaniem gry. Mimo wprowadzonej łatki naprawiającej problem z wyłączaniem się gry po upływie trzech wirtualnych dni, błąd wyrzucający do menu konsoli wciąż ma miejsce, ale już bardziej losowo. Kilka razy zdarzyło mi się stracić cały dzień owocnej pracy. Bywa to frustrujące, tym bardziej że czasem ma się większe szczęście w poszukiwaniu cennych minerałów.

Na koniec wspomnę o oprawie audiowizualnej. Grafika prezentuje niestety poziom niższy niż Harvest Moon z 1996 roku, ale design jest na tyle przyjemny, że szybko przestaje to przeszkadzać. Jest ładnie i kolorowo, w otoczeniu porusza się wiele różnych elementów, a podczas zmiany pory roku zdarzyło mi się chwilę przystanąć, żeby móc podziwiać, jak zmieniło się otoczenie. O wiele wyższy poziom prezentuje ścieżka dźwiękowa z uroczymi utworami, które szybko wpadają w ucho. Niestety, trochę zbyt długo trwają przerwy w ich odtwarzaniu, więc często zamiast tej fajnej muzyki, słychać jedynie dźwięki otoczenia. Przerwy są po prostu zbyt długie, bo nie jest to gra, w której udźwiękowienie stoi na bardzo wysokim poziomie i pełni ważną rolę. Są też miejsca, w których muzyka przygrywa rzadko – jak choćby plaża, na której spędziłem sporo czasu na łowieniu ryb.

Jeśli tęsknicie za produkcjami podobnymi do Harvest Moon i nie znaleźliście do tej pory zadowalającej alternatywy, sięgnijcie po Stardew Valley (PS4). Gra oferuje wiele godzin relaksującej rozrywki, wciąga jak bagno i jest zwyczajnie świetną grą. Tym bardziej, że w całości stworzył ją tylko jeden człowiek. Tytuł ma co prawda problemy z prawidłowym działaniem, ale deweloper jest bardzo aktywny i cały czas pracuje nad łatkami oraz nową zawartością. Zapowiedział nawet tryb wieloosobowy! Z przyjemnością sprawdzę, jak mogłoby to wyglądać, gdy tylko się pojawi taka opcja zabawy. Byłaby to idealna produkcja na konsolkę PlayStation Vita, ale wersja ta została dopiero zapowiedziana i tak naprawdę nie wiadomo, czy w ogóle ją dostaniemy.

Krzysiek Kalwasiński
Jeśli kopiować, to od najlepszych. Stardew Valley to bardzo udany klon genialnego Harvest Moon: Back to Nature, a nawet coś więcej. Ponadto w bardzo przystępnej cenie (63 zł).
  • …która przygrywa zbyt rzadko
  • Nieco przestarzała grafika
  • Problemy z poprawnym działaniem
  • Małe niedogodności w rozgrywce
  • Masa rzeczy do zrobienia
  • Relaksująca i przyjemna rozgrywka
  • Ładny design
  • Wpadająca w ucho muzyka…

Komentarze (21) Skomentuj

TomCraft [89.67.247.***] dodano: 25.12.2016, 14:07
Hej ;) Pytanie z innej beczki ktoś wie kiedy będzie i czy w ogóle będzie w Polsce dostępny pad od nacon'a?
TomCraft [89.67.247.***] dodano: 25.12.2016, 14:23
Hej czy ktoś ma jakieś wiadomości odnośnie premiery tego pada od nacon'a w Polsce?
Poziom: 24
axeMaltesse dodano: 25.12.2016, 13:54
Idealna gra do plusa za kilka miesiecy. Poczekam troche az wyjdzie multi i z checia zassam :)
Poziom: 26
turbopuszek do axeMaltesse dodano: 25.12.2016, 14:51
Gdyby multi było a najlepiej coop na splicie to brałbym odrazu. Moja uwielbia takie gry i pewnie chciała by w to grać 20h na dobę. Ale tak to niestety jakoś zbieranie marchewek samemu mnie nie kręci. Może jak dodadzą multi to wtedy się pomyśli ale teraz..jest za dużo promek teraz na dobre gry żeby to kupować.
No i tak jak mówisz..idealna gra do plusa. Niestety pewnie zamiast czegoś takiego znowu dowalą jakieś indyki w stylu asteroids tyle że trochę w 3d
Okamii87 [83.22.3.***] dodano: 25.12.2016, 15:48
Czuć od ciebie cebulą z kilometra, znalazł się międzynarodowy ex pert od gier komputerowych. Sam byś durniu nie był w stanie napisać kodu do funkcjonowania kalkulatora a co dopiero grę.
Co ci przeszkadza że nie ma lepszej grafiki w tej grze skoro i tak nigdy w to nie zagrasz? wkurzają mnie takie młode gnojki których pierwsza gra to było gears of war, wchodzą na recenzje gier indie tylko po to żeby napisać jaka hu**** grafika i jak można grać w takie gówna...
Poziom: 38
dmdepeche dodano: 25.12.2016, 17:52
Komentarz ukryty [Pokaż]
Poziom: 36
Dark Akira do dmdepeche dodano: 25.12.2016, 18:24
Za to gameplay przebija wiele tytułów AAA z ps4.
kretacz [109.207.48.***] do Dark Akira dodano: 25.12.2016, 19:09
Komentarz ukryty [Pokaż]
Poziom: 26
Sajux dodano: 25.12.2016, 13:03
Jeśli byłaby wersja na vite, to kupiłbym za te 63zł, a tak to poczekam na przecenę (albo wersje na vite)
Poziom: 36
D4RK_CALEB do Sajux dodano: 26.12.2016, 10:15
Sądząc po liście trofeów bedzie wersja na PSV :)
Poziom: 22
Janusz Kmfdm dodano: 26.12.2016, 14:22
Właśnie kupiłem wersję PC za nieco ponad 9 euro na steam (oczywiście zachęcony tą recenzją). Jednak sama koncepcja gra bardziej mi pasuje do mojego 10 calowego lapka/tableta którego mogę potraktować jako nieco przerośniętego handhelda niż do PS4 i grania na 50 calach. Ale to już tylko moje zdanie :) No i cena edycji konsolowej jednak większa niż na steam prawie o 1/3.
Poziom: 16
Hasszz dodano: 25.12.2016, 14:06
Komentarz ukryty [Pokaż]
Poziom: 39
Gorfaster do Hasszz dodano: 25.12.2016, 15:11
Tę grę zrobił jeden człowiek, nie zapominaj o tym ;)
Poziom: 13
PolishOnion do Hasszz dodano: 25.12.2016, 16:01
Tak czy siak to facet który stworzył tą grę zarobił kilka milionów $ a ty nadal wpierd***sz cebule :)
Poziom: 16
Hasszz do PolishOnion dodano: 26.12.2016, 15:01
Nie lubie cebuli dzieciaku :)
Stwierdzam fakt tylko, nie wazne ile osob zrobilo gre w tych czasach nie potrzeba 100osob zeby zrobic ladna grafike 2d
Poziom: 35
nadra1984 dodano: 26.12.2016, 02:51
Nie po to masz opcje wykupienia większego plecaka aby to co się nie mieściło miało lecieć automatycznie do skrzynki. Czasem (głównie w kopalni) wybierać trzeba co jest bardziej potrzebne, co nie uważam za jakąkolwiek niedogodnośc a raczej celowe urozmaicenie gry na planowaniu a nie bezmyślnym zbieraniu. Gram już 3 rok (oczywiście w grze, około 90h), czekają takie tytuły jak titanfal2, Tomb Raider, Division przetrwanie a i tak co wieczór odpalam Stardew... niby tylko na chwilę a jak zacznę mania zbierania pochłania mi ostatnio całe wieczory i nie narzekam. Od aktualizacji ani razu mnie nie wyrzucilo z gry (przed cały czas trzeci dzień i niebieski ekran z błędem). Co do muzyki to już sam deweloper zabrał głos że to jest błąd który naprawią przy kolejnej aktualizacji, muzyka wyłącza się podczas robienia niektórych czynności a nie powinna. Osobom niezdecydowanym, polecam jak najbardziej. Jak dla mnie największy plus w tej grze to pory roku, w każdej są inne uprawy, inne ryby (w zależności też od pory dnia i pogody), eventy związane z pora kalendarzową ale też i sekrety pochowane w grze. Edytowano 3 razy. Ostatnio: 26.12.2016, 02:53
Poziom: 42
kALWa888 do nadra1984 dodano: 26.12.2016, 06:37
No ale w recenzji nie pisałem o Twoich odczuciach, a o moich i sprawa z plecakiem to w moim odczuciu niedogodność (malutka). Co do kopalni to jeszcze się zgodzę, ale z zakupami można było rozwiązać to tak jak napisałem, bo planować nic tutaj nie trzeba.
Poziom: 35
nadra1984 do kALWa888 dodano: 26.12.2016, 17:21
A ja Ci nie pisałem o odczuciach tylko o tym że autor gry specjalnie tak zrobił wymuszając planowanie czasem i placekiem. A, że pewnie większość nie widzi w tym problemu, wręcz przeciwnie, ciężko to uważać za niedogodnośc ze strony gry. Jeżeli uważasz, że planowanie nic nie ma wspólnego z tym co kupić przy jednym podejściu do sklepu (jeszcze zanim odblokujemy konia, kolejkę, teleport), czas nieubłaganie leci, a my musimy jeszcze zdążyć coś z tym zrobić na farmie, to chyba źle odebralismy te sama grę. Edytowano 2 razy. Ostatnio: 26.12.2016, 17:26
Poziom: 35
nadra1984 do nadra1984 dodano: 26.12.2016, 17:30
Po to masz pogodę podana w tv na kolejny dzień aby zaplanować dzień, zawartość plecaka a rano być już gotowym. Ta gra jak ktoś chce szybko wszystko ogarnąć to głównie planowanie.
Poziom: 42
kALWa888 do nadra1984 dodano: 27.12.2016, 01:17
No i wciąż uważam, że można było to rozwiązać tak, żeby było wygodniej. I tak jak napisałem jest to malutka niedogodność, która w zasadzie nie przeszkadza, a na pewno nie wpływa na ocenę gry. Co do muzyki, to nie chodziło mi o to, że zostaje ona czymś przerwana - po prostu gdy skończy się jeden utwór, trochę za długo trzeba czekać na kolejny.
Poziom: 24
axeMaltesse dodano: 06.01.2017, 11:53
Ktos mi powie jak sie przewija notki, które dostajesz w Logu?

Komentarze (21 opinii) Skomentuj

Zobacz grę w Bazie gier

Stardew Valley

Stardew Valley
  • PEGI 7
  • Przemoc
  • Świat: 13.12.2016
  • Europa: 14.12.2016
  • Polska: 14.12.2016
  • Gatunek: Symulacja
  • Liczba graczy: 1
  • Kontroler ruchu: nie
  • Obraz 3D: nie
Dodaj własną recenzję Oceń grę w Bazie gier

Trofea Dying: Reborn

Dying: Reborn
  • Platyna 0
  • Platyna 1
  • Platyna 5
  • Platyna 5
  • | Razem: 11

Reklama



Reklama

Miesięcznik PSX Extreme

Najnowsze w Bazie gier

zamknij [x]
Informujemy, że strona www.pssite.com korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.