3838V

Tanioszka: Śródziemie: Cień Mordoru (PS4)

  | Encyklopedia: Śródziemie: Cień Mordoru

Podoba ci się tekst?
Podziel się nim!

Uniwersum Władcy Pierścieni, otwarty świat i tysiące orków do zabicia – czego chcieć więcej? Być może nie jest to wałkowana na nowo historia z oryginalnej trylogii Tolkiena, ale zdecydowanie warto dać jej szansę.

Przeciętna gra MOBA Guardians of Middle-earth udowodniła, że ten gatunek niekoniecznie pasuje do konsol, nawet jeśli posiada się licencję Władcy Pierścieni. Po wydaniu gry w 2012 roku, studio Monolith było już we wczesnym etapie tworzenia kolejnej gry, którą zajmowała się wydzielona część zespołu deweloperskiego. Jako że wydawcą było Warner Bros., które wydało wcześniej dwie części serii Batman: Arkham, postanowiono i tutaj skorzystać z otwartego świata, prostej mechaniki skradania się i sprawdzonego systemu walki, wymieniając Człowieka-Nietoperza na uniwersum Tolkiena. Monolith miało jednak kilka autorskich pomysłów, co zrodziło wyjątkową grę.

Śródziemie: Cień Mordoru przedstawiło oryginalną (i niekanoniczną) historię, umiejscowioną między Hobbitem i Trylogią. Poznaliśmy tam dzieje Taliona – gondorskiego strażnika, który stracił rodzinę i własne życie z rąk armii Saurona. Śmierć nie powstrzymała jednak bohatera przed zemstą, gdyż jego ciało zostało opanowane przez Celebrimbora – tajemniczego elfa-zjawę, który również miał dawny zatarg z Czarnym Władcą. Żeby ucieszyć fanów, na drugim planie mieliśmy Golluma, a także bardziej komediową postać uruka Szczurnika Tchórzliwca, pełniącego rolę naszego (powiedzmy) sojusznika. Zabawniejsze momenty potrafią rozśmieszyć, lecz tragizm nie do końca wyszedł scenarzystom i ciężko było współczuć Talionowi. Scenariusz to najsłabszy element produkcji, ale też nie nuży – po prostu nie sprawia, że lecimy od razu do kolejnej misji fabularnej, by poznać dalsze losy bohatera. Klasyczna sandboksowa przypadłość.

Ciekawiej robi się od pierwszych chwil kontrolowania bohatera. Talion to doświadczony wojownik, potrafiący szybko i cicho zakradać się do swoich ofiar, ale też nie miał problemu w otwartej walce z większymi grupami przeciwników. Obie te mechaniki wyciągnięto żywcem z serii Batman: Arkham sprawdzały się wyśmienicie. W późniejszym etapie, oprócz miecza i sztyletu, pojawił się łuk i jeszcze bardziej urozmaicił wachlarz bitewnych możliwości bohatera. Dodajcie do tego specjalne runy ulepszające broń oraz bogate drzewko umiejętności, a walka nie znudzi Was przez ~30 godzin, wymagane do ukończenia tytułu. Mało tego, twórcy przygotowali liczne wyzwania, które pomogą opanować każdy rodzaj oręża. Nie ma ograniczania się jednej broni – trzeba było stać się wszechstronnym mścicielem.

W kwestii rozgrywki lataliśmy po otwartym świecie i walczyliśmy z urukami – tak, to wszystko. Mało tego, przedstawionym światem był szarobury Mordor. Jakim cudem ta gra nie nużyła? Oprócz różnorodności w samej walce i rewelacyjnymi animacjami gore (odcinanie głów na porządku dziennym), dostaliśmy świetnie zaprojektowanego sandboksa z całą masą rzeczy do roboty – od misji wątków pobocznych, przez uwalnianie ludzi z urukowych obozów pracy, po wspomniane wyzwania i szukanie znajdziek. Wszystko to przekładało się na rozwój bohatera i jego umiejętności, a tam czekało mnóstwo rozmaitych bonusów.

System Nemesis – najjaśniejszy element produkcji. Śródziemie: Cień Mordoru pokazało, że uruki nie biegają samopas po Mordorze, a w ich szeregach funkcjonuje hierarchia dowodzenia. Mieliśmy dowódców niższego i wyższego szczebla, którzy byli odpowiednio silniejsi (w końcu swoją pozycję osiągnęli poprzez samą walkę), a każdy z nich miał swoje odporności i słabości. Te poznawaliśmy poprzez torturowanie zwykłych uruków-żołnierzy, a z czasem mogliśmy nawet zawładnąć umysłem jednego z nich i pomóc mu wspiąć się na wysoką pozycję, tworząc własnego „kreta”. Rewelacyjny, wyjątkowo pomysłowy system.

Pod względem grafiki Cień Mordoru wciąż daje radę – gra wygląda świetnie, jest płynna i nie sprawia problemów mimo tak wielkiego świata. Co więcej, od paru miesięcy dostępna jest łatka pod PS4 Pro, która oddaje posiadaczom mocniejszej konsoli rozdzielczość 4K, jednak nie pokuszono się o 60 klatek na sekundę. Muzyka za to robi wrażenie od premiery i tutaj nie można niczego zarzucić Garry’emu Schymanowi, którego ścieżki dźwiękowe do serii BioShock zgarnęły niejedną branżową nagrodę.

Po premierze dostaliśmy kilka DLC (i dobrze, bo finałowa walka to jakiś nieśmieszny żart). Pomijając stroje dla bohatera, wyzwania i pojedyncze runy do kupienia za prawdziwą gotówkę, w PS Store pojawiły się dwa niewielkie rozszerzenia fabularne – „Król polowania”, gdzie ruszamy z Torvinem na łowy dzikich bestii, oraz „Świetlisty Władca” przenoszące gracza do Drugiej Ery i pozwalające zawalczyć z Sauronem w skórze Celebrimbora. Pierwszy dodatek wprowadza nowe stwory (w tym rzygające graugi, na grzbiecie których możemy jeździć), zaś drugi każe nam robić to, co w podstawce, tyle że jest trudniej i trzeba polegać w większym stopniu na kontroli umysłów uruków. Treściwe, kilkugodzinne rozszerzenia nieźle uzupełniają podstawową wersję gry, lecz nie oczekujcie zupełnie nowych mechanik.

Śródziemie: Cień Mordoru można obecne dorwać promocji na PS Store (do 23.02) za 59 zł w edycji Legion (podstawka + kilka mniejszych dodatków) lub za 79 zł w Złotej Edycji (gra ze wszystkimi dodatkami). Pudełkowe wydania chodzą po 60-70 zł, zaś wersja GOTY z kompletem DLC – nieco ponad 80 zł. Jeśli chodzi o wersję na PlayStation 3, to omijajcie ją szerokim łukiem – jest przesadnie okrojona i niewarta zainteresowania.

Komentarze (27) Skomentuj

Poziom: 26
lokigeo dodano: 12.02.2017, 16:40
Gra jest dobrym średniakiem ale w zeszłym roku była w takiej samej cenie na promo. System walki z Batmana znacznie na plus dla tej gry :)
Poziom: 14
Almarcino dodano: 12.02.2017, 16:51
No to ja się nie zgodzę z Olo - moim zdaniem jeden z ciekawszych sandboxow ostatnich lat. Jeszcze w żadnej grze zabijanie przeciwników nie było tak angażujące i przyjemne, zwłaszcza jeśli porównujemy do assasinow. Klimat bardzo mroczny, postaci zróżnicowane chociaż niestety było ich niewiele, graficznie pięknie. Znajdziek fakt było sporo, ale mi osobiście nie przeszkadzały. Z wypiekami czekam na druga czesc, która może być jeszcze lepsza :)
Poziom: 14
AngeloDevil dodano: 12.02.2017, 16:08
Świetna Gra najlepsza w Uniwersum WP :)
Poziom: 25
Remzo do AngeloDevil dodano: 12.02.2017, 17:07
Eee...RTS'y lepsze.
Poziom: 49
Saizo do Remzo dodano: 12.02.2017, 17:24
BFME forever
Poziom: 34
ju_ras dodano: 12.02.2017, 16:57
Kolejna świetna gra za grosze na psstore to Obcy:Izolacja Kolekcja za 49 zł. Edytowano 1 raz. Ostatnio: 12.02.2017, 16:58
Poziom: 25
Remzo do ju_ras dodano: 12.02.2017, 17:09
Zastanawiam się właśnie nad zakupem. Warto wspomnieć jeszcze o Double packu gier Metro i saints Row
Poziom: 34
ju_ras do Remzo dodano: 12.02.2017, 17:46
Obcego mimo,że ograłem na premierę to nie mogłem się oprzeć żeby nie kupić kolekcji za takie pieniądze.Całkiem ciekawe promocje w lutym.
Poziom: 38
Bargi dodano: 12.02.2017, 21:11
Rzeczywiście gra bardzo przyjemnie mnie zaskoczyła.
Poziom: 30
Jarsston dodano: 12.02.2017, 23:54
Grę można śmiało polecić każdemu :). Wybijanie hord Saurona to sama przyjemność. Jedynie misje niektóre powtarzalne i świat mało zróżnicowany, ale ostatecznie nie wpływa to na odbiór gry. Może w końcu ogłoszą kontynuację.
Poziom: 12
Kojot dodano: 12.02.2017, 17:20
Fajnie te promocje ja wczoraj zakupiłem Call of Duty: Black Ops III Digital Deluxe all dodatki , bonusy itd. całość jest warta 419 złoty ja dałem 187 złoty polecam gra się pięknie a ludzi mnóstwo .
Poziom: 26
ja0lek do Kojot dodano: 13.02.2017, 07:02
złotych
Poziom: 27
axeMaltesse dodano: 12.02.2017, 20:03
Gra jest świetna, szybka, łatwa i przyjemna. Do tego każda śmierć na prawdę potrafi boleć.
Tydzień temu skończyłem 100% i polecam każdemu!
Poziom: 26
actchris do axeMaltesse dodano: 13.02.2017, 08:49
Śmierć boli bo cały epizod trzeba zaczynać od nowa:(
Poziom: 23
Ologracz dodano: 12.02.2017, 16:28
Nie wiem skąd te zachwyty.
Pobrałem, zagrałem, odinstalowałem. Gra to kolejny, nużący sandbox, bez żadnej konkretnej opowieści, bez niczego specjalnego. Walka przeniesiona z batmana, pozwalająca walczyć w jednym pomieszczeniu z 20 orkami i pokonać ich wszystkich, polegająca na nawalaniu w jeden guzik z okazjonalną kontrą.
System nemesis to raczej ciekawostka, bo jeśli fabuły nie ma, to i losowi orkowie nużą.
Krótko mówiąc - zwykły sandbox, w klimatach Tolkiena, bez rewelacji, z przereklamowanym systemem nemesis, który powinien być ciekawostką, a nie głównym "ficzerem" w grze bez fabuły, z monotonnym systemem walki.
Poziom: 32
slonik666 do Ologracz dodano: 12.02.2017, 16:52
Komentarz ukryty [Pokaż]
Poziom: 39
voic3d do Ologracz dodano: 12.02.2017, 16:55
Za mało pograłeś.

Odnośnie udźwiękowienia nic nie napisałeś, bo albo się nie znasz, albo było Ci łyso, że musiałbyś coś pozytywnego o tej grze napisać.

Pozdro dla kumatych
Poziom: 32
c3urny do Ologracz dodano: 13.02.2017, 00:47
Co prawda to prawda. Kiepskawa gra ktora zaczynalem trzykrotnie i za kazdym razem po godzince rezygnowalem. Nawet 4k na pro nie ratuje tego tytulu. NUDA Edytowano 1 raz. Ostatnio: 13.02.2017, 00:48
Poziom: 32
c3urny do voic3d dodano: 13.02.2017, 00:51
Tak bo kazdy kupuje gre ze wzgledu na udzwiekowienie. Zawsze zakladam sluchawki, zamykam oczy i gram ;). Przy destiny to ta gierka lezy i kwiczy ale wcale sie nie znam :)
Poziom: 36
nadra1984 do c3urny dodano: 13.02.2017, 08:31
Dobrze ze chociaz jestes tego swiadomy, pozdrawiam.
Poziom: 39
voic3d do c3urny dodano: 13.02.2017, 10:10

c3urny napisał:

Przy destiny to ta gierka lezy i kwiczy ale wcale sie nie znam :)


No i porównał...
Poziom: 32
c3urny do voic3d dodano: 13.02.2017, 11:22
Pod wzgledem udzwiekowienia ;)
Truth [95.175.20.***] do Ologracz dodano: 13.02.2017, 19:04
Szkoda czasu na ta gre , ten system walki to nuda klikanie przycisku atakuj i kontry....
Poziom: 23
Ologracz do voic3d dodano: 17.02.2017, 16:11
Soundtrack jest przyzwoity, klimatyczny, pasuje do tego co się dzieje na ekranie. O efektach dźwiękowych szkoda pisać, bo ich sensowny poziom to chyba oczywista oczywistość we współczesnych grach, czy to coś zmienia? Nic a nic. O czym więcej mam pisać?
Poziom: 39
voic3d do Ologracz dodano: 18.02.2017, 13:27
- o wykorzystaniu głośniczka w padzie
- dialogi orków dobrze skonstruowane, śmieszne
- efekty dźwiękowe czarów, ciosów , otoczenia
- zagraj na dobrym sprzęcie to może zrozumiesz
Poziom: 23
Ologracz do voic3d dodano: 18.02.2017, 16:31
-nie grałem na konsoli
-no i co? ciekawy dialekt i od razu ma być GOTY?
-solidne, jednak nic wyróżniającego się
-a co to ma niby znaczyć? Mam na tyle dobry sprzęt, że grałem płynnie na wysokich, więc nie rozumiem tak głupiego argumentu.
Poziom: 39
voic3d dodano: 18.02.2017, 22:33

Ologracz napisał:

Mam na tyle dobry sprzęt, że grałem płynnie na wysokich, więc nie rozumiem tak głupiego argumentu.

A czy ja mówiłem o grafice?
Mówię o sprzęcie audio, a nie o grafice i nie interesuje mnie czy grasz na wysokich.

Czyli nie grałeś na konsoli to się nie wypowiadaj, że gra słaba

Komentarze (27 opinii) Skomentuj

Zobacz grę w Bazie gier

Śródziemie: Cień Mordoru

Śródziemie: Cień Mordoru
  • Świat: 30.09.2014
  • Europa: 03.10.2014
  • Polska: 03.10.2014
  • Gatunek: Akcja, Otwarty Świat
  • Liczba graczy: 1
  • Kontroler ruchu: nie
  • Obraz 3D: nie
  • Producent: Monolith Productions
  • Wydawca: Warner Bros Interactive Ent.
  • Polski dystrybutor: Cenega Poland
  • Napisy
Dodaj własną recenzję Oceń grę w Bazie gier

Cykle

Publicystyka Ranker Retrogranie Perły poprzedniej generacji Felieton Tanioszka Cyfraki

Reklama



Trofea NieR Automata

NieR Automata
  • Platyna 1
  • Platyna 2
  • Platyna 13
  • Platyna 32
  • | Razem: 48

Reklama

Miesięcznik PSX Extreme

Najnowsze w Bazie gier

zamknij [x]
Informujemy, że strona www.pssite.com korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.