2588V

Kalendarium świata gier - rok 2016

Podoba ci się tekst?
Podziel się nim!

Co zdarzyło się w 2016 roku w świecie gier? Które tytuły zapowiedziano? Co pojawiło się na rynku? O czym najchętniej mówiono i pisano? Zapraszamy do naszego kalendarium growego za 2016 rok.

Ten rok miał być rokiem gogli wirtualnej rzeczywistości PlayStation VR. Chociaż nie znaliśmy ich ceny ani dokładnej daty premiery (Pachter miał swoje przepowiednie, z którymi tym razem trafił idealnie), Sony już od stycznia chwaliło się ponad setką gier, które były przygotowywane na ten sprzęt. A co z pozostałym hardware'em i appkami od japońskiego giganta? Niemal nieżywe PS Vita miało być teraz kierowane do młodszych graczy, dostaliśmy aplikację Netflix (po słabym starcie, oferta dla Polaków jest obecnie bardzo kusząca), a starsze konsole straciły dostęp do Facebooka.

Początek roku to już tradycyjnie czas podsumowań wszelkiej maści, ale też zestawień gier, na które warto czekać. Oczywiście sporo premier ostatecznie przesunięto – z naszej listy 20 najważniejszych premier 2016 roku, aż sześć pozycji nie wyrobiło się i zostało przeniesionych na 2017 rok. Warto jednak wrócić do tego zestawienia i porównać tamtejsze oczekiwania do wydanych już gier... szczególnie w przypadku No Man's Sky (PS4).

Jak podsumowania, to i nagrody. Polski Wiedźmin otrzymał najwięcej nagród z gier 2015 roku, a Hideo Kojima został uhonorowany za całokształt twórczości przez Akademię Sztuk i Nauk Interaktywnych. Ojciec Snake'a odwiedzał też studia podległe Sony i nie tylko, zaliczając wizytę m. in. u Davida Cage'a w Quantic Dream.

Po świątecznych i sylwestrowych wydatkach wydawcy standardowo nie chcieli zarzucać nas nowymi premierami, lecz wciąż znalazło się miejsce na klockowe LEGO Marvel’s Avengers oraz hit sieciówek free-to-play World of Tanks. Ze styczniowej posuchy skorzystały mniejsze, acz wciąż rewelacyjne This War of Mine: The Little Ones od Polaków (gra obecnie jest dostępna w styczniowej ofercie Plusa) oraz parodia kina klasy B – The Deadly Tower of Monsters. Nie zabrakło też nostalgii, gdy w Perłach poprzedniej generacji wspominaliśmy pierwszego BioShockaHeavenly Sword.

Zanim nadeszła wiosna i wszystko zbudziło się do życia, zima zebrała swoje żniwo w postaci uśmiercenia PlayStation TV. Sony całą swoją uwagę poświęciło promocji PS VR i tym razem zapewniało, że "wszyscy posiadacze PS4 są już gotowi na wirtualną rzeczywistość". Gotowi, bo inny sprzęt pokroju Oculusa czy HTC Vive wymaga odpowiedniej konfiguracji PC-ta, a posiadacze konsol PlayStation 4 nie potrzebują żadnej mocniejszej konsoli czy czegoś w tym stylu... oh, wait.

Gracze dostali możliwość wyboru gry, jaka znajdzie się w marcowej ofercie PlayStation Plus, tyle że wybór między trzema "indykami" nie został ciepło przyjęty. Ale co tam, na co komu PS+, kiedy można grać za darmo, np. w World of Tanks! W pół miesiąca od premiery produkcja zdołała przyciągnąć ponad milion graczy. Z drugiej strony mamy płatne DLC i Bethesdę podnoszącą cenę Season Passa do Fallouta 4. W końcu gra za pełną cenę pudełkową i przepustka sezonowa to za mały wydatek dla gracza, prawda?

Kojima wypuścił do Sieci pierwszy odcinek swojej youtube'owej serii HideoTube, a jego nadchodząca gra miała być początkiem dłuższej serii. Francuski wydawca Ubisoft cenił sobie bardziej gracza z XOne niż PS4 i dowiedzieliśmy się, że brak nowego Assassin's Creeda w 2016 roku może poskutkować odejściem od corocznego cyklu wydawniczego. A co w Polsce? Były główny inspektor transportu drogowego kupował gry za pieniądze podatników... ale przynajmniej wybrał PlayStation 4!

Za oknem zima, a na ekranach konsol... prehistoria! Do sprzedaży trafiło oryginalne podejście do serii FC w formie Far Cry Primal (wypunktowaliśmy także beznadziejne DLC i doceniliśmy easter eggi), fani bijatyk mogli cieszyć się znakomitym Street Fighter V, a szare komórki pobudziła ogromna wyspa pełna wyzwań logicznych z The Witness. Sprawdziliśmy, jak robi polski dubbing i wyśmialiśmy płatny dostęp do gier w wersji beta, który zastąpił darmowe dema. Podróż w przeszłość zaliczyliśmy zaś wspominając dzieje produkcji pierwszej odsłony Assassin's Creed i MotorStorma.

Marzec przyniósł w końcu informacje na temat okienka premierowego i ceny PlayStation VR. Chociaż na początku mówiono o pierwszej połowie 2016 roku, ostatecznie był to październik, lecz opóźnienie nadejścia gogli od Sony było jedyną rozsądną decyzją (jak tłumaczył Yoshida). Na otarcie łez pochwalono się listą 230 studiów deweloperskich, które były zaangażowane w tworzenie gier na PS VR (przy czym pojawił się wymóg co najmniej stałych 60 klatek na sekundę), a my wybraliśmy 10 istniejących już produkcji, które mogłyby skorzystać na implementacji wirtualnej rzeczywistości.

Do Sieci trafiły całkiem wiarygodne plotki o mocniejszej wersji PS4, mającej unieść wysokie wymagania VR-owych gier. Wśród nazwy nowej konsoli mówiono o "PS4 Neo" i "PlayStation 4K", gdyż gracze oczekiwali rozdzielczości 4K. Szkoda tylko, że handheldy straciły na multimedialności. Najpierw PSP przestało mieć dostęp do PS Store, a potem zakończyło się wsparcie Vity dla Skype'a. Z drugiej strony aplikacja Twitch w końcu stała się dostępna w Europie.

Uncharted 4: Kres Złodzieja zostało kolejny raz opóźnione, twórcy Far Cry Primal przyznali się, że wykorzystali mapę ze swojej poprzedniej gry – Far Cry 4, a materiały z rozgrywki No Man's Sky sugerowały bezkresny, bogaty i zróżnicowany wszechświat. Wciąż zbyt wesoło? Studio odpowiedzialne za Drivecluba zostało zamknięte przez Sony i skasowano projekt Shadow Moses, czyli fanowski remake pierwszej odsłony Metal Gear Solid. Z zabawniejszych rzeczy – półroczne dziecko przeszło fabularną kampanię nowego Street Fightera.

Największą premierą marca było Tom Clancy's The Division, a my radziliśmy, gdzie szybko zdobywać doświadczenie i co robić po ukończeniu gry. Światło dzienne ujrzały także m. in. Soulsy w 2D Salt and Sanctuary Plants vs Zombies: Garden Warfare 2, a w Perłach ubiegłej generacji przypomnieliśmy o rewelacyjnym LittleBigPlanet. Zastanawialiśmy się również, jaka jest przyszłość usługi PS+, wybraliśmy najładniejsze gry na PS4 oraz przedstawiliśmy 6 czarnych charakterów, których nie sposób nienawidzić (wiecie, jaka jest definicja szaleństwa, nie?). PS Site doczekało się także kilku nowości i poprawek.

Komentarze (3) Skomentuj

Poziom: 28
axeMaltesse dodano: 08.01.2017, 15:52
Fajny artykuł. Dobre podsumowanie. Wychodzi na to, że rok 2017*będzie jeszcze bardziej owocny niż 2016. Same przeniesione premiery dużo dadzą, dodatkowe exy itd...
Gregor [83.84.92.***] do axeMaltesse dodano: 08.01.2017, 16:12
Ladnie pieknie ale zapomnieliscie od zapowiedzi Shenmue...koniec koncow to gra legenda ;)
Poziom: 35
fLiPeRek21 dodano: 09.01.2017, 02:42
fajne wspominki, to byl udany rok dla graczy co widac po plebiscytach na gre roku!

Cykle

Publicystyka Ranker Retrogranie Perły poprzedniej generacji Felieton Tanioszka Cyfraki

Reklama



Trofea VR Ping Pong (US)

VR Ping Pong (US)
  • Platyna 1
  • Platyna 11
  • Platyna 0
  • Platyna 0
  • | Razem: 12

Reklama

Miesięcznik PSX Extreme

Najnowsze w Bazie gier

zamknij [x]
Informujemy, że strona www.pssite.com korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.