Newsy nariko
22.08.2009 21:35
| PS3 |
GamesCom okiem Nariko
GamesCom okiem Nariko
Właśnie wróciłam z kilkudniowego pobytu na targach w Kolonii i postanowiłam się z Wami podzielić moimi wrażeniami. Na wstępie warto zaznaczyć, że zmiana lokalizacji z Lipska na prestiżową Kolonię wypadła jak najbardziej in plus. Mimo że kompleks budynków wraz z powierzchnią użytkową targów jest bardzo zbliżony do Games Convention, tak cała otoczka towarzysząca GamesCom jest już znacznie bardziej atrakcyjna dla zwiedzających (zwłaszcza, że całość zlokalizowana jest w centrum miasta). Kolonia tętni życiem i to widać na każdym kroku. Zwłaszcza nocne życie udziela się poprzez klimatyczne przesiadywanie pod monumentalną katedrą i przyjęciach organizowanych na promach nad Renem. W przerwach pomiędzy kolejnymi dniami "grania" trzeba mieć gdzie się zrelaksować


Właśnie wróciłam z kilkudniowego pobytu na targach w Kolonii i postanowiłam się z Wami podzielić moimi wrażeniami. Na wstępie warto zaznaczyć, że zmiana lokalizacji z Lipska na prestiżową Kolonię wypadła jak najbardziej in plus. Mimo że kompleks budynków wraz z powierzchnią użytkową targów jest bardzo zbliżony do Games Convention, tak cała otoczka towarzysząca GamesCom jest już znacznie bardziej atrakcyjna dla zwiedzających (zwłaszcza, że całość zlokalizowana jest w centrum miasta). Kolonia tętni życiem i to widać na każdym kroku. Zwłaszcza nocne życie udziela się poprzez klimatyczne przesiadywanie pod monumentalną katedrą i przyjęciach organizowanych na promach nad Renem. W przerwach pomiędzy kolejnymi dniami "grania" trzeba mieć gdzie się zrelaksować

Na początek warto napomknąć o konferencji Sony, która przyniosła nam potwierdzenie kilku istotnych wydarzeń. Przede wszystkim gwoździem programu była prezentacja PS3 Slim z dyskiem 120 GB. Kaz Hirai przy tej okazji poinformował nas o nowej, niższej cenie konsoli, która będzie wynosić 299 dolarów/euro (w zależności od regionu). Jak udało nam się dowiedzieć od polskiego oddziału Sony, cena w naszym kraju nie powinna przekroczyć 1350 zł (niestety wymuszone jest to przez wysoki podatek VAT obowiązujący w PL) Osobiście uważam, że wygląd nowego chlebaczka to najsłabszy design w historii wszystkich "slimów" od Sony i ubolewam nad faktem iż po raz kolejny będziemy musieli cierpieć z powodu niechlubnego przelicznika waluty 1:1. Zaprezentowano także możliwości nowego firmware, który ku memu rozczarowaniu nie wprowadził wstecznej kompatybilności z PS2, w zamian oferując zestaw kosmetycznych poprawek i pierdółek. Choć z drugiej strony trzeba sobie zadać pytanie czy taka kompatybilność jest teraz w ogóle potrzebna? Skoro na horyzoncie czeka tak wiele wspaniałych gier, to po co wracać do staroci? Zatem spokojnie czekajmy. Miłym zaskoczeniem była nowa usługa dla PSP- Minis. Sony najwyraźniej chce podążyć śladami App Store (Iphone) oferując setki małych gierek w niskich cenach nie przekraczających 5$. Sprawdziłam kilka tytułów i jestem jak najbardziej na tak. Szybkie "szpile" w które można przyciąć z doskoku, to strzał w 10-tkę na ten system. Uwieńczeniem całej konferencji była prezentacja ostatniego bohatera Heavy Rain. Przyznam szczerze, że do tej gry nikt nie musiał mnie specjalnie przekonywać, ale po tym co zademonstrował David Cage nie mam już absolutnie żadnych pytań. Wiedziałam, w jaki tytuł zagram w pierwszej kolejności na targach.

Grywalne demo HR nie zawiodło, zwłaszcza że na stanowisku Sony dostępne były w sumie 2 levele (jeden znany z E3 oraz drugi całkowicie nowy mający miejsce w markecie). Ludzie którzy uważają, że Heavy Rain to jedno wielkie QTE powinni stuknąć się w głowę (zwłaszcza że taka opinia pochodzi od osób które nie miały okazji nawet zagrać). Sposób w jaki eksplorujemy lokacje, nieliniowe rozwiązywanie zadań, rozważanie głosów sumienia czy też FENOMENALNE oddanie gestów mowy ciała utwierdza mnie w przekonaniu, że będzie to najbardziej wybitny tytuł w historii elektronicznej rozgrywki. Pytanie tylko czy zostanie on należycie doceniony? Tego dowiemy się dopiero w I kwaratale 2010. W podobnym okresie czasu pojawi się również God Of War III (dokładnie w marcu). Demko stanowiło wydłużoną wersję tego co można było zobaczyć na konferencji Sony na E3. Grało się wyśmienicie, nowe elementy rozgrywki jak latanie na harpii, strzelanie z łuku czy też szarżowanie z kolesiem w formie żywej tarczy - daje radę. Pojawiła się także sekwencja wzorowana na Panzer Dragon, gdzie Kratos z pomocą swoich skrzydeł lawirował pomiędzy napotkanymi przeszkodami. Gra jest bardzo brutalna i wypełniona po brzegi krwią, aż dziw bierze że w takim kraju jak Niemcy dopuszczono ją bez żadnej cenzury.

Moją uwagę skupił także Eye Pet. Ta zabawka w akcji prezentuje się nieprawdopodobnie dobrze. Do grania oprócz kamerki, potrzebny jest również pad oraz specjalna karta za pomocą której operujemy wirtualnym menu oraz gadżetami. Osławiony patent z malowaniem elementów, które stworek wprawia w życie okazało się w 100% prawdziwe. Możemy narysować dosłownie wszystko co przyjdzie nam do głowy, a maluch wykorzysta to do zabawy. Widziałam w akcji m.in. samolot, lalkę, samochód, czołg i robota. Wszystkimi zabawkami da się poruszać za pomocą pada, co wiąże się także z licznymi mini-gierkami. Zwierzaka trzeba będzie również karmić, myć oraz dbać o jego kondycję (np. poprzez udział w róznych wyzwaniach). Aby przedwcześnie gra nie trafiła na półkę dostępny będzie także specjalny tryb szkoleniowy umożliwiający uczenie zwierzaka z każdym dniem nowych umiejętności. Całość w obsłudze jest banalnie prosta, ale takie było zamierzenie twórców aby zagrać mógł każdy. Developer wspominał także o wsparciu dla trofeów (sama jestem ciekawa na czym będą one polegały). Pozostałe tytuły jakie były dostępne w wersji grywalnej i warto było je sprawdzić to: Dante's Inferno (sieczka nie ustępująca w żadnym stopniu GOW III), Borderlands ("Diablowaty" RPG w ujęciu FPS!) czy też Uncharted 2 i Bayonetta od Segi. Pojedynek piłek kopanych w tym roku po raz kolejny wypadł na korzyść FIFY. PES 2010 oferuje ten sam przestarzały silnik co rok temu, z tą różnicą że lekko podciągnięto oprawę (widać to głównie przy wyjściu piłkarzy z szatni). Szumnie reklamowany "plan na grę" funkcjonował średnio i na dodatek zbędnie komplikował zabawę. Co innego najnowsza FIFA. Już po rozegraniu pierwszego meczyku można odnieść wrażenie, że wszystko funkcjonuje w niej jak w zegarku. Tworzenie ataku pozycyjnego, kontrowanie czy krycie zawodników to istna poezja. To tak jakby piłkarze znali nasze zamierzenia i właściwie interpretowali je na boisku.

Szykowany na jesień, zalew hitów na PSP miał również swoje odzwierciedlenie na targach w Kolonii. Główne skrzypce grała przenośna wersja LittleBigPlanet. Okazuje się, że wersja PSP nie będzie jednak kompatybilna z PS3, co wynika głównie z ograniczeń sprzętowych (poziomy na "przenośniaka" są tworzone z użyciem mniejszej ilości warstw). W zamian za to, PSP dostanie kilkanaście nowych levelów (np. Australia) oraz nieco zmodyfikowany i bardziej uproszczony edytor. Ponadto gra dostępna będzie w polskiej wersji językowej. Podobny los spotka również Motostorm: Arctic Edge, który pomimo że został nieco "okrojony" wizualnie to nadal jest równie dynamiczny i rajcowny jak pierwowzór na PS3. Solidnie prezentował się także Jak & Daxter: Lost Frontier. Fani "trójki" z pewnością będą usatysfakcjonowani. To oczywiście nie wszystko co do zaoferowania miały targi w Kolonii, niemniej tyle jeśli chodzi o najciekawsze wydarzenia.
Games Convention gamescom kolonia memu nariko podatek vat prezentacja programu waluty wraz